Keski-Savon liikenneturvallisuussuunnitelma

Koululaiset liikenteessä: Aikuisten ja kavereiden esimerkki kannustaa toimimaan fiksusti

Keski-Savon kunnissa asuvien lasten ja nuorten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä, liikenneturvallisuudesta ja -ympäristöstä selvitettiin keväällä 2024 kyselyllä, johon vastasi 973 henkilöä Joroisista, Leppävirralta, Pieksämäeltä ja Varkaudesta. Kysely suunnattiin peruskoulujen 3.–9.-luokkien oppilaille.

Valtaosa koululaisista oli kysyttäessä sitä mieltä, että koulussa opetetaan riittävästi turvalliseen liikkumiseen liittyviä asioita. Turvavälineiden, kuten heijastimen, kypärän ja turvavyön käytöstä voisi vastaajien mielestä opettaa lisääkin.

Kyselyn perusteella koululaisten turvavälineiden käyttö notkahti alakoulusta yläkouluun siirryttäessä: Pyöräilykypärää käytti aina tai melkein aina jopa 85 % kyselyyn vastanneista alakoululaisista, kun taas yläkoululaisista 62 % käytti kypärää vain melko harvoin tai ei koskaan. Heijastimen ja pyörän valon käyttö pimeällä oli samaten yleisempää alakoululaisten kuin yläkoululaisten keskuudessa. Turvavyötä henkilöauton kyydissä käyttivät hienosti miltei kaikki vastaajat, mutta koulutaksissa tai linja-autossa 60 % yläkoululaisista käytti turvavyötä vain melko harvoin tai ei koskaan.

Mikä Keski-Savon kunnissa asuvia lapsia ja nuoria sitten innostaisi turvalliseen liikkumiseen? Vanhempien ja kavereiden esimerkki sekä tieto ja keskustelu mainittiin hyvinä kannustimina. Moni vastaaja kertoi tiedostavansa liikenteen riskit. ”Mä ite haluan mennä turvallisesti koska en halua satuttaa itseäni”, totesi eräs vastaajista.

Asukaskysely: Autoilijoiden asenteessa parannettavaa

Keski-Savossa (Joroinen, Leppävirta, Pieksämäki, Varkaus) liikkuvien mielipiteitä kuntien liikenneturvallisuustilanteesta selvitettiin syyskesällä 2024 kyselyllä, johon vastasi 407 henkilöä. Vastaajat arvioivat kuntansa liikenneturvallisuutta asteikolla 1–5 siten, että alueen keskiarvoksi saatiin 2,7. Kyselyyn vastanneiden käytetyin kulkutapa oli henkilö- tai pakettiauto vuoden ympäri, minkä lisäksi kesäisin pyöräiltiin ja talvisin käveltiin jonkin verran.

Vastaajat nostivat esiin autoilijoiden asenteiden muuttamisen tärkeimpänä toimenpiteenä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Myös liikennealueiden turvallisuuden parantamista kävelijöille ja pyöräilijöille sekä poliisin suorittamaa liikenteen valvontaa pidettiin tärkeinä parannuskeinoina.

Lasten ja nuorten liikennekasvatus nousi kyselyssä neljänneksi tärkeimmäksi toimenpiteeksi. Alaikäisten lasten huoltajista kolmasosa arvioi, että kouluissa opetetaan riittävästi turvalliseen liikkumiseen liittyviä asioita, ja yhtä suuri osa oli asiasta eri mieltä.

Nuoret yliedustettuina onnettomuustilastoissa

Viimeisten viiden vuoden aikana (2019–2023) Keski-Savossa tapahtui 171 poliisin tietoon tullutta tieliikenneonnettomuutta, jotka johtivat henkilövahinkoon. Onnettomuuksissa kuoli 10 henkilöä ja loukkaantui 219 henkilöä. Alueella tapahtuneista tieliikenneonnettomuuksista aiheutui laskennallisesti 11,9 miljoonan euron vuosittaiset kokonaiskustannukset yhteiskunnalle.

Ikäryhmän kokoon nähden 15–17-vuotiaat ovat merkittävästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa, ja myös 18–24-vuotiaille sattuu suhteessa enemmän onnettomuuksia kuin muille ikäryhmille. 15–17-vuotiaiden onnettomuuksissa mopot ja moottoripyörät korostuvat, kun taas 18–24-vuotiaat liikkuvat pääasiassa henkilöautoilla. Suurin osa nuorten onnettomuuksista on yksittäisonnettomuuksia ja mopo-onnettomuuksia.

Lisätietoja hankkeesta antavat:

Joroisten kunta, Petri Miettinen, petri.miettinen (at) joroinen.fi
Leppävirran kunta, Jani Nissinen, jani.nissinen (at) leppavirta.fi
Pieksämäen kaupunki, Pekka Häkkinen, pekka.hakkinen (at) pieksamaki.fi
Varkauden kaupunki, Jani Viljakainen, jani.viljakainen (at) varkaus.fi,
Pohjois-Savon ELY-keskus, Tanja Seppänen, tanja.seppanen (at) ely-keskus.fi
Linea Konsultit Oy, Aleksi Krankka, aleksi.krankka (at) linea.fi