Kuluttajaneuvonnan palvelut
Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, jota Kuluttajavirasto ohjaa.
Kuluttajaneuvonnan toimipisteet sijaitsevat maistraateissa.
Kuluttajaneuvonnan verkkopalvelusta saa ohjeita ja apua kuluttamiseen liittyvissä asioissa, joissa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys.
Jos ongelma ei selviä, kuluttajaoikeusneuvoja:
- antaa tietoa kuluttajan oikeuksista, mm. tavaran tai palvelun virheen hyvityksestä, sopimuksista ja maksamisesta
- avustaa ja sovittelee kuluttajan ja yrityksen välisessä riitatilanteessa
Kuluttajaneuvontaan voi olla yhteydessä puhelimitse tai sähköisesti. Mikäli asia ei puhelimitse selviä, voi sopia neuvojan kanssa tapaamisen. Neuvontaa tarjotaan henkilöille, joilla on koti- tai asuinpaikka Euroopan unionin jäsenvaltiossa tai Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.